SusannahArgentinie.reismee.nl

De eerste maand

Holla chichos

Ik zit alweer langer dan een maand in Argentinië. En wat heb ik al veel meegemaakt hier. De taal is nog wel een dingetje. Ik versta wel aardig wat als ze rustig en duidelijk praten. Maar als mensen onderling een gesprek voeren begrijp ik niet veel, ze praten toch wel aardig snel. Het is niet altijd leuk om niet te snappen wat ze zeggen. Soms gaan ze wel over in het engels zodat ik het een beetje kan begrijpen, maar voor hun is het natuurlijk ook niet leuk om steeds engels te praten. Hoewel op school sommige het wel leuk vinden om engels te praten. Als het goed is ga ik nu ook naar Spaanse les voor de grammatica want die is ook aardig moeilijk, al die vervoegingen van de werkwoorden....

De week van 12 tot 18 september was aardig normaal alleen vielen er veel lessen uit waardoor ik dinsdag en donderdag halve dagen school had. En die vrijdag was er weer een staking op school dus waren we weer vrij. Die avonds gingen we met bijna de hele klas bij iemand asado eten. We brachten allemaal een hamburger of churipan mee ( chorizo worst met een broodje). We konden ook nog lekker buiten zitten de hele avond moet je nagaan dat het toen nog winter was.

Zaterdag ben ik met 2 studenten van afs naar het park geweest, eerst hebben we over een marktje gelopen en van daaruit zijn we naar het monument gelopen. Je kan met een lift naar boven en dan heb je een prachtig uitzicht over Rosario.

Daarna zijn we de stad ingelopen en hebben we alfajores gegeten, een typische Argentijns koekje, een chocolade cakeje met dolche de leche er tussen en er overheen nog meer chocolade.

Die zondag heb ik voor de 2e keer een appeltaart gebakken, die valt hier wel goed in de smaak. Daarna ben ik ook nog naar het winkelcentrum geweest met een Italiaanse exchange student en haar zusjes. Helaas kon Alaia niet mee omdat ze ziek was.

Dinsdag had ik mijn eerste toets, over het vak literatuur. Ik moest 4 Spaase teksten lezen en begrijpen..... Ze had gelukkig wel een makkelijke versie voor mij gemaakt dus het was te doen. De vragen waren in het Spaans en ik mocht in het engels of Spaans antwoorden, ik heb maar een mix gedaan. Dinsdagavond hebben we op school met mijn klas en een klas van de 5e en 6e asado gegeten. We aten weer hamburgers of churipan. Woensdag was het namelijk" el dia de los Estudiantes" (studentendag) en het was de eerste dag van de lente, dus iedereen was vrij.

Woendag was het dus de eerste dag van de lente en het was ook hartstikke warm. Iemand van afs had ons uitgenodigt om jawel hoor, hamburgers en churipan te eten. Ze had gelukkig een grote tuin dus we hebben lekker genoten van de zon. Ze had ook haar klasgenoten uitgenodigt dus het was hartstikke gezellig.

Vrijdag had ik ook eindelijk voor het eerst gym, nou ja gym we gingen mate drinken en croissants eten. De meisjes en jongens hebben hier ook niet samen gym, de jongens uit mijn klas hebben op een andere dag gym, dit doen ze omdat de meisjes en jongens andere sporten doen.

Zaterdag zijn we naar vrienden van de familie geweest. Die wonen in Funes een stadje naast Rosario. Deze vrienden wonen in een park, ik vond het een beetje lijken op een vakantiepark. Er was namelijk ook een zwembad en een sportveld. Je kon er niet hard rijden want overal waren paaltjes waar je tussendoor moest met spelende kinderen erop. Maar het is niet zo dat iedereen in z'n park woont, er staan ook mooie huizen buiten het park. Ik heb in Funes weer eens een stukje gefietst en ik heb na een lange tijd ook weer getennist met de kinderen van die vrienden.

Op zondag avond was er een feest op school omdat de school 110 jaar bestaat. Het was niet in de school maar op de straat ervoor en er was live muziek. Om 12 uur zongen we happy birthday voor de school. Op maandag in de pauze speelden een paar leerlingen ook nog muziek en zongen we nog een keer happy birthday.

Nou dat was het weer voor deze keer!

Liefs Susannah!

Reacties

Reacties

Guus Koster

Weer leuk verhaal Suus.

Oma

Het is daar een groot feest zo te lezen. En dan heb ik het nog niet over al dat lekkere eten! Zo te zien vermaak je je hartstikke goed Suus.
Mijn brief moet haast aankomen Suus! 10 dagen is wel lang hè. De logeerpartij van Camille is goed verlopen. Heel gezellig voor ons. Zien uit naar volgende nieuwsbrief.xxoma

Desiree

Lieve Suus, wat geniet ik van je verhalen. Je schrijft zo levendig dat ik een goede voorstelling heb van wat je allemaal meemaakt.

Geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende blog!

Debby

Lieve Suus,
Super fijn om te lezen dat je het daar naar je zin hebt! En wat zien die foto's er gezellig uit! Pas goed op jezelf en geniet maar van alles wat je daar nog mee gaat maken!

Veel liefs van mij! XX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!