SusannahArgentinie.reismee.nl

De eerste feestjes en technopolis!

Hola a todos!!

Er zijn alweer 3 weken voorbij, en wat zijn die snel gegaan.

laten we eens beginnen met school. School is toch wel moeilijk, de vakken die ik hier heb zijn wel wat moeilijker dan die in Nederland, ze gaan hier al heel diep in op de stof. Ik heb ook een vak, informatica, en daar leren we zelfs programmeren, dat heb je niet op de middelbare scholen in Nederland. Maar ik heb nog geen huiswerk of toetsen tot nu toe gelukkig.

Hier op school hebben we geen uniform, maar ik denk dat de helft van de studenten met een joggingsbroek naar school gaat, ook hebben er weinig mensen make-up op. Er word raar naar je gekeken als je lippenstift op hebt in school. In nederland is dat wel anders. Ook is het heel rommelig in de klas, iedereen loopt rond en meestal let niemand op. Ik dacht dat het soms rommelig was in de klassen in Nederlands maar hier is het wel erger, ze zijn hier niet zo streng. Alaia vertelde mij zelfs dat er soms leraren niet naar school gaan omdat ze niet willen werken, en dat kan ook gewoon. Ook wisselen hier de leraren van klassen en niet de leerlingen. Je hebt hier na elke 80 minuten een pauze van 10 minuten, dit is ook bijna altijd langer maar dat is hier geen probleem. En op mijn school heb je geen verwarmingen dus je zit met je jas aan in de klas als het koud is. Gelukkig begint hier de lente te komen want het wordt vanaf nu rond 25 graden.

Hier eet je ook altijd warm als lunch, dus ook op school. Ik haal het bijna altijd in de kantine van school. Maar er is ook een bakkerij in de buurt waar we wel eens heen gaan. In de kantine op school heb je quiche, verschillende soorten pastas, fruit, salades, tosti’s, Burger, friet, milensa (soort schnizel), veel verschillende koekjes en drinken dus keuze genoeg. Het eten is hier ook niet duur voor 55 pesos (3,25) heb je een hele maaltijd. En als ik terug kom van school rond een uur of 5 eet ik iets kleins want om 9/10 eet je hier pas avondeten. In het weekend kan het ook 11 uur zijn.

We komen elke ochtend langs het vlaggenmonument van Rosario, toen de zon net opkwam heb ik maar even een foto gemaakt:

Zondag de 28ste ben ik naar het winkelcentrum geweest. De kleding en schoenen zijn hier wel duurder helaas. Ook hebben ze geen zara of hm hier, alleen in Buenos Aires heb je de grote ketens.

Dinsdag had ik weer hockeytraining, ik moest tot 3,40 naar school en omdat deze meiden van 3 tot 5 training kon ik alleen mee doen met het hardlopen. Vanaf nu ga ik hockeyen op dindag en donderdag van 6-8 met meiden van mijn leeftijd.

Woensdag had ik na school een verjaardagsfeestje van de gastzus van Veronica, een Italiaanse exchange student. Was heel gezellig, we hebben mate gedronken en aten chocolade taart met dolche de leche.

Vrijdag was er weer een staking op school dus ik had lekker lang weekend. Ik heb naar de club geweest met Alaia. Die avond had ik een feestje die georganiseerd was door mijn klasgenoten. Ik ging samen met Josefine en daar bleef ik ook slapen. De muziek die hier gedraaid wordt is cumbia, dat is wel even andere muziek dan die je normaal in Nederland hoort. Zaterdagavond had ik nog een verjaardagsfeestje, van de gastbroer van Robbe. Hij had iedereen van afs uitgenodigd met hun broers en zussen. Die zondag ben ik met Beleen, nicht, en haar vriend naar de rivier geweest, we hebben cake gegeten en wat gedronken. Daarna hebben ze me nog het strand van rosario laten zien.

Deze week had ik een aardig normale week. Woensdag had ik de drop meegenomen naar school, dat viel niet zo in de smaak… iedereen vond het vreselijk. Ook ben ik deze week voor het eerst met de bus van school naar huis gegaan, is toch wel even anders dan in nederland. Je moet de weg goed kennen want je kan niet goed zien waar de busstopen zijn, er is ook geen scherm met de busstoppen erop zoals in nederland, en ze rijden hier toch wel wat gevaarlijker hier.

Vrijdag zijn we naar Buenos Aires geweest met school. Naar technopolis, dat is een soort museum. Het is een heel groot terrein met allemaal gebouwen waar je allemaal activiteiten kan doen. Je kan het een beetje vergelijken met nemo in Amsterdam alleen zijn het meerdere gebouwen en is er meer variatie.

We moesten al om 5,30 uur op school zijn omdat we eerst nog 4 uur moesten rijden. Ik sliep daarom bij Josefine zij woont namelijk dicht bij school. De tijd in de bus ging aardig snel. Iemand had een ukelele meegenomen, wanneer hij cumbia speelde ging iedereen dansen en zingen. Toen we eenmaal aangekomen waren gingen we eerst wat gebouwen bezoeken, over biologie, games en scheikunde. Na het eten hebben we een soort olympische spelen gedaan. Je moest verschillende sporten doen en zoveel mogelijk punten verzamelen. Er was ook 1 sport dat je een speciaal pak aan kreeg met klittenband en je moest op een muur springen met klittenband, de bedoeling was dan dat je bleef hangen, we hebben hier heel hard gelachen want het zag er hilarisch uit. Daarna hebben we voetbal gespeeld met die bollen om je heen en we zijn naar de skatepark geweest. Rond 6 uur gingen we weer naar huis en rond 10 uur waren we weer bij school.

Zaterdag ben ik met de andere afs studenten naar het park langs de rivier geweest en hebben we gegeten en gedronken. Je eet hier veel zoeten dingen dat heb ik al wel ondekt, en dan vooral met dolce de leche, dus ik kom zeker wel aan hier…

Dat was het weer voor deze keer.

liefs Susannah!

Reacties

Reacties

Oma

Lieve Suus
Wat een leuk begin van de zondag is jouw verhaal. Zo te lezen voel je je al aardig thuis. Geniet er maar van. En versta je al wat meer Spaans? Je aanhef is in ieder geval goed!
We hebben hier een mooie nazomer met hoge temperaturen. Met opa gaat het ook wat beter. Hij eet met smaak alles op wat ik hem voorschotel haha
Ik heb nu 2 uur hulp per week van Natalie en dat bevalt goed. De volgende week krijg je een brief over de verjaardag van je moeder.
Muchas besos de abuela y abuelo en een pootje van Evita

Marianne Waardenburg

Wat een avontuur! War een verschil met de Nederlandse scholen zeg! Het programmeren begint hier te komen op Basisscholen.
Geniet ervan, ik kijk uit naar je volgende verhaal!!

Desiree

Lieve Suus, wat een heerlijk verhaal, ik ben enorm blij dat je het naar je zin hebt! Dikke knuffel Mama

Guus

Dag Suus, weer mooi verhaal geeft ook goed beeld hoe jou schoolleven is.

Liefs, je vader

Debby

Lieve Suus,
Super leuk om te lezen wat je daar in Argentinië allemaal beleefd! Ik hoop dat je nog veel meer leuks mee gaat maken! Maar ik mis je wel hoor :(
Liefs en een dikke knuffel van mij xxx

Annet

Hoi Suus. Al weer zo'n mooi verhaal, ik vind het heel bijzonder om zo een beetje zicht te krijgen hoe het school leven in Argentinië gaat iig dat van jou en je vriendinnen. Je schrijft er heel levendig en enthousiast over. Leuk hoor. Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen. Morgen gaan Gerard en ik naar Eerbeek om Desiree te feliciteren. Jij natuurlijk ook gefeliciteerd met de verjaardag van je moeder. Liefs Annet

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!