SusannahArgentinie.reismee.nl

Mijn verjaardag en het noorden van Argentinië

Hallo lieve iedereen,

Het is een hele lange tijd geleden dat ik een blog heb geschreven. Maar ik zal jullie nu vertellen wat er allemaal gebeurt is deze weken!

Het leven is aardig normaal, Ik ga elke maandag naar tango met indah, uit Indonesië. Elke dinsdag en donderdagmorgen heb ik Spaanse les en in de avond sport ik. En voor de rest heb ik school tot 6 uur. Maar voor mij is het wel prima die lange dagen, dan heb ik in ieder geval wat te doen. Maar er zijn ook nog steeds genoeg stakingen. Ik heb nog geen week gehad zonder staking! En deze week heb ik de hele week een staking! Allemaal protesten tegen de regering, het zijn nu ook alleen de publieke universiteiten die aan de staking mee doen, en omdat mijn school bij de universiteit hoort heb ik dus zoveel stakingen. Privé scholen hebben nauwelijks stakingen hier. Er is zelfs een provincie waar de klassen nog helemaal niet begonnen zijn, die hebben iets van 5 dagen school gehad! Ook heb ik een dag gehad dat er een generale staking was, geen openbaar vervoer en daardoor waren heel veel dingen dicht, zoals scholen, winkels en zelfs sommige ziekenhuizen.

Nou laten we eens beginnen bij 13 april, mijn verjaardag. Best gek om in een ander land en zonder mijn familie en vrienden mijn verjaardag te vieren! Maar ik moet zeggen dat het heel gezellig was. Ook heb ik veel leuke kaartjes ontvangen uit Nederland van mijn verjaardag, heel erg bedankt! De nacht van mijn verjaardag ben ik uit geweest met de meiden van Afs en hun zussen, Indah kwam daarna bij mij slapen en toen later op de dag zijn we even door de stad gelopen, ook met Veronica, en daarna hebben we nog een taartje gegeten. In de Avond heb ik met de familie uit gegeten. Die dag daarna ben ik met meiden van mijn klas wezen uiteten.

Ook hebben we wat dagen daarna mijn verjaardag gevierd met mijn Argentijnse familie, mijn vriendinnen en met papa,mama,camille en oma. Het was een groot feest! Papa, mama, camille en oma kwamen mij bezoeken en daarom hebben we gewacht met het vieren van mijn verjaardag.

Na het feest ben ik met papa, mama, Camille en oma een hele mooie reis gaan maken! Eerst zijn we naar de Iguazu watervallen geweest! Wauw wat een mooie natuur is dat zeg! We hebben de Argentijnse en de Braziliaanse zijden gezien. Aan de Argentijnse zijde zijn we met een bootje heel dichtbij de watervallen geweest, we waren HELEMAAL nat geworden! Was heel leuk om te doen! Aan de Braziliaanse kant zijn we met een helikopter over de watervallen gevlogen en hebben we een vogelpark bezocht. Daarna zijn we naar de provincies Salta en Jujuy geweest, dat zijn 2 provincies in het noord westen van Argentinië. Wat je hier zit is weer een heel ander landschap en klimaat. Ook de mensen zijn heel anders, mensen van de oude indianen volken. We hebben daar een auto gehuurd en zijn we eerst naar Tilcara gereden, een schattig dorpje tussen de bergen op zo'n 2500 meter hoog. De bergen zijn zo anders dan in europa, droog met overal cactussen en de lucht is ook andere blauw, heel helder. Ook hebben we daar de dorpjes Humahuaca en Purmamarca bezocht. Bij Purmamarca heb je ook de zeven kleurige berg en de zoutvelden die op 4000 meter hoog liggen. Daarna zijn we naar Salta geweest, de hoofdstad van de provincie Salta. Daar zijn we met met de tren a los nubes ( trein naar de wolken) geweest. Dat was een hele dagtocht, we begonnen om 7 uur en toen zijn we met de bus naar het hoogst plaatsje van Argentinië, San Antonio de los cobres (3800 meter), geweest en tussendoor hebben we wat stops gehad bij een berg met veel kleuren, een dorpje waar we konden ontbijten. En toen we aankwamen in dat dorpje konden we de trein op. Met die trein ging je heel langzaam maar boven naar het hoogste punt op een viaduct ( 4220meter hoog) daar konden we even de trein uit en stonden er allemaal mensen die wat wilde verkopen, typische spullen van het noorden van Argentinië. Doordat je zo hoog zit waren er veel artsen mee in de trein en dat is ook niet voor niks want ook ik kon de hoogte niet aan….. op de terugweg ben ik flauwgevallen door de hoogte, gelukkig waren er genoeg artsen en toen we aankwamen in het dorpje ging het al helemaal goed met mij! Het was wel even schrikken natuurlijk! maar gelukkig is alles goed gekomen!

Ook zijn we naar Cafayate geweest, een groot wijngebied in Argentine. Dat was ook weer een heel ander en mooi gebied! Daar hebben we natuurlijk wijn geproefd en ook geitenkaas wat typische is van die regio. Als laatst hadden we nog een dag in Salta en toen zijn we weer vanaf Salta naar Rosario gevlogen, daar hadden ze nog het weekend om nog iets van Rosario te zien en toen gingen ze weer naar huis. Het was wel weer even wennen toen ze weg gingen, maar het duurt niet lang voordat ik weer thuis ben, nog 10 weekjes!

Het was heel bijzonder om al die verschillende landschappen te zien in een korte tijd! Je kan wel zeggen dat Argentinië een heel bijzonder land is! Ik zal hier wat foto toevoegen maar onder het mapje foto's zul je meer foto’s zien met beschrijving.


Voor mijn verjaardag en de mooie reis heb ik nog meer meegemaakt:

Bijvoorbeeld de verjaardag van Indah, zij is ook 18 geworden.

laatst hadden we ook een verjaardagsfeestje van iemand van mijn school waar we bijna met heel de vijfde klas heen gingen:

En oja het weer, dit weekend was het nog gewoon 27 graden, maar helaas is dat niet normaal voor hier in deze tijd. Zins gister begint het wat kouder te worden maar gelukkig nog niet zo heel koud. Rond 15 graden ongeveer, maar wel veel wind en de wind is erg koud!

Ook met mijn spaans gaat het goed! Op de reis moest ik natuurlijk alles vertalen want engels kunnen ze niet zo goed daar in het noorden, zelfs niet in hotels.

En nu ga ik starten met mijn laatste fase hier in Argentine, wat is de tijd voorbij gevlogen!

Tot snel!

liefs Susannah

Reacties

Reacties

Oma

Goede morgen Suus! Wat een leuk verhaal over onze bijzondere reis! En al die foto's, die komen goed van pas om de buren te laten zien, want ik moet zelf eerst uitzoeken wat ik allemaal wil laten afdrukken. Ik heb al heel wat verteld aan Toos en Astrid en vooral Astrid zou dat museum geweldig gevonden hebben met al die schitterende beelden. Het is hier wel even wennen zonder jullie. Wat was het gezellig he? En leuk om je familie daar te leren kennen. Met handen en voetenwerk en gebrekkig Spaans en Engels kwamen we een heel end om met elkaar te praten. Jammer dat ze geen andere taal leren. Verder kijk ik nu uit op een leeg park I.p.v. De 7 kleuren berg! Het is moeilijk om onder woorden te brengen hoe die bergen er in de Andes uitzien. Geniet jij nu nog maar van je laatste 10 weken en goed oefenen met de tango! Wat een show op de laatste avond, een betere afsluiting was er niet! Liefs om

Annet

Lieve Suus.
Wat een mooi verhaal en prachtige foto's van jullie. Wat zullen ze het allemaal geweldig hebben gehad, hele mooie plaatjes zeg. Inderdaad een mooi land veel verschillende landschappen en dus veel te beleven. Het is te zien dat iedereen ervan genoten heeft.
Nu zijn voor jou de laatste 10 weken aangebroken. Geniet er van dit alles neem je mooi voor je hele leven mee. Liefs
Annet

Daphne

Mooi verhaal Suus!
Iedere keer weer leuk om te lezen.
Fijn dat jullie samen hebben genoten.
Nu nog 10 weken en dan weer naar Eerbeek.
Geniet er nog van!
Gr Daphne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!