SusannahArgentinie.reismee.nl

100 dagen in Argentinië en vakantie!

Hola chicos!

Ik zit alweer 100 dagen in Argentinië. De tijd vliegt voorbij en alles gaat goed, er zijn nog steeds wel dingen waar ik nog een beetje aan moet wennen. Zoals de bussen hier, ze hebben geen vaste tijden dus je weet niet wanneer ze komen soms sta je 20 minuten te wachten of soms 5 en soms rijd die net voorbij als je naar de bushalte loopt en ja dan moet je weer wachten... En ook al de bommeldingen en stakingen op school, of het eten, ze eten hier namelijk in huis minder groente dan ik gewend ben. Maar aan de meeste dingen ben ik nu wel gewend. Het late eten bijvoorbeeld of dat iedereen hier meer relaxed is en minder punctueel.

En ik besef het nog niet helemaal maar de vakantie is begonnen, vrijdag was mijn laatste dag op school. De laatste weken hadden we veel toetsen. Ik had ook een paar toetsen, een voor geschiedenis (kon ik samen met een vriendin maken) en voor literatuur.Verder had ik een opdracht voor energie, marco legal (een soort rechten) en wiskunde. En ik had een presentatie voor aardrijkskunde samen met een groepje. Ik heb nog niet echte plannen voor de vakantie. Mijn gastgezin wil me in december meenemen naar de kust van Argentinië. Ze gaan zelf naar Californië van 29 december tot 18 januari, ik blijf die tijd bij vrienden van de familie in Funes. Ik kon helaas niet mee omdat ze al geboekt hadden voordat ze wisten dat ik kwam, ze hadden me wel graag meegenomen. Verder heb ik een abonnement op het zwembad en ik kan van allebei sporten gaan doen en Sol zei dat ze me ook veel mee gaat nemen naar het eiland.

Ik zal even vertellen wat er allemaal is gebeurt in de laatste weken van school.

Vrijdag 4 november was Carlos jarig, ’s avonds hebben we dat gevierd met de hele familie in het baskiche center met een asado. Carlos is president van dat baskische center omdat hij oorsponklelijk daar vandaan komt, een van zijn broers woont daar ook. Het baskiche center is een restaurant met typisch baskinch eten maar tegelijkertijd ook een club waar je de typische baskische dans kan leren of een asado kan eten.

Zaterdag ben ik heel even naar het park geweest met AFS omdat Robbe die week alweer naar huis ging, hij had zich aangemeld voor 3 maanden dus hij ging alweer naar huis. Om 5 uur was er een belangrijke wedstrijd. De dames 1 van de ger, de club waar ik hockey, speelde de finale. Wat een feest was dat zeg. Iedereen was verkleed in blauw en geel ( de kleuren van de ger) en veel mensen hadden vlaggen en er was vuurwerk en gele en blauwe rook en niet te vergeten de spuitbussen met schuim. Helaas hebben ze niet gewonnen maar het was alsnog een feest om al die mensen zo fanatiek te zien.

In de avond ben ik samen met de afs studenten en hun broers en zussen naar de collectividades geweest. Dat is een feest in het park naast de rivier en er staan allemaal kraampjes met eten van verschillende landen en culturen, zo kan je Fins, Libanees, Duits, Marokkaans etc eten, helaas was er geen Nederlands kraampje. Ook was er een podium waar typische dansen werden opgevoerd. Was een hele leuke sfeer maar wel heel erg druk! Je moest heel lang wachten in de rij bij alle kraampjes dus om 11 uur konden we dan eindelijk eten Hahah, maar hier is dat normaal!

Zondag had ik een verjaardagsfeestje van Costanza. Het was in het Rock&fellers, het was in de namiddag dus dat betekend een leche, koffie of chocolotada (chocolade melk) met tostadas, croisantjes, sandwiches van alles haha, en daarna natuurlijk taart.

Die week hadden we op school 2 bommeldingen, op maandag en woensdag. Ook vielen er aardig wat vakken uit, op dinsdag viel er zoveel uit dat ik gewoon geen les had. Iedereen in school is super blij wanneer ze de bel horen voor de bom melding, ze lopen allemaal heel rustig de klas uit en naar buiten want iedereen weet dat het niet echt is.

Vrijdag had ik weer een verjaardag, van Juliete. DIt keer in de avond, we aten pizza en daarna ook weer taart natuurlijk. Ook hadden 2 een gitaar meegenomen en gingen ze met zijn alle muziek maken.

Zaterdag ben ik ’s avonds met Veronica naar de film geweest, want Alaia had een verjaardag en Carlos was op een reis naar de kust, we zijn naar bridget jones baby geweest. Zondag ben ik een stukje gaan fietsen, en na de siesta zijn we na de moeder van Veronica geweest.

Die week hadden we weer 2 bommeldingen. Weer 1 op maandag en 1 op woensdag. Ik was die woensdag vroeg uit maar er waren die middag nog een 2 andere bommelding, 3 op een dag kan dus ook gewoon....

Vrijdag 18 november hadden we weer een staking. Donderdag kwam Josefina hier eten en slapen. Vrijdag zijn we de stad ik geweest met Luli en hebben we lekker gelucht. Daarna heeft ze me geholpen met wiskunde.

Die avond hadden ik weer een verjaardagsfeestje van een vriend uit de klas. Was weer heel gezellig allen waren er veel mensen en af en toe is het dan moeilijk om er tussen te komen met mijn gebrekkige spaans. Zaterdag, je kan het misschien al raden, had ik weer een verjaardag. In deze periode zijn er veel jarig, kan je wel merken he hahah. Maar het was de verjaardag van Sol. Zij heeft een huis op het eiland dus daar gingen we heen rond een uur of 4 en daar bleven we ook slapen. Zondag rond een uur of 13 kwamen we weer terug. Het was heel gezellig en heerlijk warm! Ik ben alleen wel helemaal lek gestoken want het stikt daar van de muggen.

En dan de laatste dagen op school, wat een rommeltje zeg haha, veel leraren kwamen gewoon niet dus ik had hele korte dagen. De leraren hadden er geen zin meer in net zoals de leerlingen. Woensdag hadden we geen school omdat als je naar deze school wilt je een toets moet maken en die dag werd die toets afgenomen.

Donderdag gingen we op school churipan eten om afscheid te nemen van de 6e klas.Ook was onze mentor die vrijdag jarig dus om 12 uur gaven we een cadeautje.

Vrijdag zijn we naar het park geweest in de ochtend met de klas en de mentor " ontbijten" omdat het de laatste dag was. Het was vooral veel taart eten haha.

Daarna ben ik in de middag naar het zwembad geweest samen met Josefina en Luli. In de avond was er een polifest. Leerlingen uit de 4 de klas organiseren deze feestjes om geld te verzamelen voor volgend jaar om naar Bariloche te kunnen gaan. Hier ben ik heen geweest en daarna bleef ik slapen bij Sol met 4 andere. De hele avond werd cumbia gedraaid is toch wel even anders dan de muziek die we in nederland horen, maar alsnog wel heel gezellig

Tongue Out
.

Vanochtend ben ik samen met Alaia een heel stuk gaan hardlopen en ik ga vanmiddag naar het zwembad want het het is aardig warm.

Smile
Gister regende het de hele dag met heel veel onweeer maar vandaag is het weer mooi gelukkig.

Nou dat was het weer voor deze keer! En bedankt voor al jullie leuke reacties, vind het altijd heel leuk om die te lezen!

Liefs Suus.

Reacties

Reacties

Oma

Lieve Suus
Leuk om op de vroege morgen je verhaal te lezen. Het volgens mij altijd feest in Argentina! Je groeit nog dicht met al die leche en taart haha. En die school is echt een rommeltje, dat zijn wij in dit georganiseerde land toch niet gewend. Ik schrijf vandaag nog een lange e-mail. Het wordt hier weer een beetje rustig na opa's overlijden. Pappa en mama waren hier gisteren en hebben voor mij allerlei administratie gedaan en zaterdag heb ik een boswandeling gemaakt met Astrid Henk en Perro over het natteneuzenpad ja echt zo heet het. Het is hier nu erg koud en mistig dus geniet maar van al dat mooie weer.
Liefs oma

Annet

Lieve Suus.
Wat een prachtige verhalen schrijf je. Het leven lijkt daar wel altijd een feestje. De onderwijswereld vind ik toch wel vreemd hoor. Wij moeten altijd minimale uren draaien en daar komen zelfs de leraren niet meer opdagen voor een vakantie. Je zou er jaloers op worden. Bij ons gaat alles rustig zijn gangetje, hoewel Sinterklaas wel voor genoeg opwinding zorgt voor de kinderen onder ons. Morgen komt hij een bezoek brengen bij ons op school. Vorige week hebben we weer van alles geoefend. Pieten polka, Pietengymnastiek noem maar op. Morgen laten we dat allemaal zien aan die lieve beste Sint. Vanmiddag gaan we bij Lisette en Peter Sinterklaas vieren. Job snapt er nog wel niets van maar dat doet er niet toe. Het wordt gewoon een gezellige middag met vast teveel cadeaus. Lieve Suus blijf nog zulke mooie verhalen schrijven. Ik geniet ervan en ik vind het knap hoe je het allemaal doet. Veel liefs Annet

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!