SusannahArgentinie.reismee.nl

De eerste week!

Hola !

De eerste week zit er alweer op! Pas zaterdag realiseerde ik me dat ik 11 maanden weg zou zijn, daarnaast was ik ook heel moe van de reis en had ik last van een jetlag, op dat moment had ik het even moeilijk. Gelukkig hielp mijn familie goed en ook mijn vrijwilliger was nog even langs geweest. Maar nu gaat alles goed en ik heb het hier helemaal naar mijn zin!

De eerste paar dagen is me al een hoop opgevallen. Ten eerste bergroet je hier iedereen met een kus op de wang, en omdat ik nog niet iedereen ken is dat toch wel gek. Op school ook, iedereen doet het, zelfs een paar leraren.Ook eet iedereen hier alles met dolce de leche, iets typisch Argentijns het is een soort caramel pasta, het is heel zoet en het zit overal in, ijs, cakes, taarten, drankjes etc. Daarnaast bestaat hier kinderdag, dat was hier zondag de 21ste, alle kinderen onder de 12 krijgen die dag een cadaeu van hun ouders en ook zijn er dan allemaal evenementen geregeld in de stad. Wat ik ook best gek vind is dat melk en alle sausen hier in zakken zit , best gek om te zien. Ook is het weer hier elke dag anders, donderdag en vrijdag was het bloed heet en vandaag is het koud en regent het de hele dag. Het kan hier s'ochtend ook heel koud zijn en rond een uur of 1 is het weer heel warm.

Op maandag ben ik in een klas geplaatst. Helaas niet bij Robbe, de Belgische jongen, want hij is 16 dus hij is in de 3e klas geplaatst en ik zit in de 4e klas. Ook zit ik niet bij Ander, de neef van Alaia, die klas was namelijk vol. Maar de klas waar ik nu in zit is heel gezellig! In mijn Klas zitten best veel meisjes voor deze school. Ik zit namelijk op een technische school dus je ziet vooral jongens. Het is een van de beste scholen van Argentinië dus het is aardig aanpoten voor mij, Ik heb ook nog eens de laatste 2/3 jaar geen scheikunde en natuurkunde meer gehad. Ook heel veel nieuwe vakken zoals informatica, techniek over materialen en elektrotechniek. Dus dat word wel even pittig. Deze school duurt ook 6 jaar terwijl alle andere middelbare scholen 5 jaar duren. Ook maak ik best lange dagen, elke dag begin ik om 7,30 en heb gemiddeld tot half 4 les, op vrijdag zelfs tot 6 uur. De lesuren duren 40 minuten maar het zijn vooral 2 lesuren achterelkaar, sommige vakken ook 3 lesuur, ik heb zelf 1 vak die 4 lesuren duurt.

Maandag kregen Robbe en ik een rondleiding door de school en werden we voorgesteld aan onze klas. Maandag was ik dus al snel klaar op school. Ik heb samen met Carlos, mijn gastvader, bij oma gegeten. Verder was er die dag ook een meeting met alle andere afs’ers die in rosario zitten. Maandag ben ik ook nog met Alaia meegegaan naar haar engels klas. S' avonds werd ik al meteen in de klassenapp gedaan, ze hadden de groep “ welcome susannah” genoemd en ze hadden als afbeelding de Nederlandse vlag met mijn hoofd erop….. Ze vroegen me meteen al allemaal dingen, voegde me toe op Facebook en Instagram.

smiley-tongue-out.gif

Dinsdag begon school dan echt, gelukkig was de klas super enthousiast dat ik er was. In mijn klas zit ook een exchange student uit Italië, ze was al een maand geleden begonnen en blijft hier tot december. De klas heeft ook een soort mentor, van hem moesten alle klasgenoten een voorwerp meenemen, ze moesten allemaal tegen mij in het spaans vertellen waarom dat object hun symboliseert. Gelukkig waren er 2 meisjes die soms wat dingen voor me vertaalden. We zijn ook in een tussenuur naar het park geweest daar heb ik mate geprobeerd, een heel typische Argentijns drankje ( een soort sterke thee), ik vond het te sterk. Ook gebeurt het hier wel eens dat studenten bellen naar school of de politie dat er een bom in school ligt en dan moet de school ontruimd worden, omdat kinderen dan een toets hebben bijvoorbeeld. Dit was dus gebeurt op mijn 1 ste dag op school.. Het duurde best lang tot we weer naar binnen mochten, gelukkig woont er een vriendin dicht bij school dus we gingen met bijna de hele klas naar haar huis. Uiteindelijk hadden we nog 20 minuten les.

Woensdag hadden we geen school omdat de leraren gingen staken, dat komt hier nogal vaak voor, omdat de prijzen stijgen en de salarissen gelijk blijven. We hebben een beetje door de stad gelopen en om 4 uur had ik mijn eerste hockeytraining. Het eerste uur was vooral hardlopen en conditie training, het tweede uur gingen we dan eindelijk hockeyen, het was erg gezellig. Daarna ben ik samen met Veronica, gastmoeder, langs de rivier gaan lopen.

Donderdag moest ik wel weer gewoon naar school. En ja hoor, rond een uur of 2 was er weer een bom melding… Normaal gebeurt het niet zo vaak maar ik zit 2 dagen op school en ook meteen mijn 2e bom melding. Nu zijn we bij school wezen wachten maar het was heel warm dus hebben we maar ijs gegeten. Gelukkig was het heel gezellig, ook al gaat het met Spaans nog niet super goed.

Vrijdag viel gym uit en daarna is engels, maar daar hoefde ik niet heen dus hoefde ik pas om 12.30 te beginnen.Vrijdagavond ben ik met een paar meiden naar de bioscoop geweest, The shallows. Een vrouw vond het zo eng dat ze niet goed werd en uit de bioscoopzaal gehaald werd. Ook werd de film op stop gezet, hierdoor klopte de ondertiteling niet meer dus werd die een stuk teruggespoeld. Iedereen vertelde mij wel meteen dat dit normaal niet gebeurt….

Tongue Out
Het was wel een hele mooie bioscoop, je kon de stoelen helemaal naar achter bewegen zodat je kon liggen.

Vandaag had ik een oriëntatie kamp van afs, voor alle studenten die in de buurt van Rosario wonen. het begon om 9.30, tot 1 was het alleen voor de studenten. We kregen veel informatie over van alles en nog wat. Om 1 uur kwamen alle gast broers en zussen en hebben we samen hamburgers gegeten, gepraat en spelletjes gespeeld.

Ik moet wel zeggen dat ik op een van de mooiste plekken van rosario woon, je loopt in 2 minuten naar de rivier met een groot park erlangs waar je van alles kan doen. Ook loop je hier in 5 minuten naar het centrum.

Nou dat was het dan voor vandaag, sorry voor het lange verhaal maar in deze eerste week is er al veel gebeurt.

Smile

Liefs Susannah!

Reacties

Reacties

Guus Koster

Mooi verhaal en al veel meegemaakt.

Liefs en groet,

Oma

Nou ik vind dat lange verhaal heel erg leuk hoor . Wat eenhulpvaardige mensen allemaal. Stoer van jou dat je het allemaal in je opneemt want het valt niet mee als je niet alles verstaat. Wij zijn allemaal blij dat je het naar je zin hebt en wat een leuke familie. Geniet er van Suus niet iedereen krijgt zo'n kans. Fijne zondag en Micha's besos oma

Marianne Waardenburg

Wat fijn dat je nu kunt genieten! En over cultuur verschillen gesproken, op school alleen al. Veel plezier en groeten Marianne Waardenburg

Esther&Rick

Wauw Suus!
Wat een hoop ervaringen zo'n eertse week, bijna niet bij te houden.... Begint het Spaans al iets meer te wennen, moet gek zijn de hele dag een vreemde taal te horen.
Fijn dat je een lieve familie hebt, en wat doe je het goed!
Super trots op je. Enjoy X

Sonja

Hi Suus. Zo'n lang verhaal is heerlijk om te lezen. Maar wat heb jij al veel meegemaakt in deze eerste week! Ik vind het knap van je en erg fijn dat je je draai een beetje begint te vinden. Het is ook super spannend allemaal. Good luck en tot je volgende blog. ????????

Sonja

Huh... Die ????? zijn zwaaiende handjes...

Annet

Hey Suus.
Wat een mooi verhaal, goed te lezen datj je er van geniet. En wat heb je een druk programma! Als ik je schoolervaringen lees dan is het hier maar een saaie boel. Leuk om je verhalen te lezen en op de hoogte van je doen en laten te worden gehouden. Echt een land met andere gewoonten, zelfs een bioscoop bezoek is anders. Haha. Liefs Annet

Desiree

Kanjer ik ben enorm trots op je!

Toos

Wat een leuk en interessant verhaal, je krijgt heel wat nieuwe dingen voor je kiezen!
Vind het fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt ????
Veel liefs xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!